Hvordan finder jeg det korrekte dæktryk

Det er ikke uden betydning, hvilket cykeldæk man kører med og hvilket dæktryk, dækket skal have. Alt efter hvilken cykel man kører på, har de forskellige dæk og dermed også forskelligt dæktryk.

Du kan aflæse på siden af dækket, hvor stort dit maksimale dæktryk må være. Nogen gange står det som psi og andre gange står det som bar. Det er derfor bedst at bruge en pumpe med manometer, så man direkte kan aflæse, hvor stort dæktrykket er.

 

Hvor finder du dæktrykket

 

Generelt kan man sige at en citybike, bør være godt pumpet og ligeså en racercykel, der kører på jævnt underlag, mens f.eks. en mountainbike, der bruges i skoven, skal bruge mindre luft, for at bidrage til støddæmpning og for at have bedre greb i skovbunden.

Der er næsten lige så mange meninger omkring dæktryk, som der er cyklister, så vær individuel og prøv dig frem til det bedste tryk for dig, men husk ikke at overstige dækkets maksimale tryk, da det kan resultere i at dækket sprænger, mens du kører.

Jo mindre tryk, der er i dækket, jo mere kan gummiet bevæge sig og så er det sværere for eventuelle fremmedlegemer at trænge igennem dækket. Men det kan også være en ulempe at køre på bløde dæk, da det har større kontakt med vejbanen og derfor vil få en meget større rullemodstand.

Et dæk, der derimod er pumpet hårdt op, har kun lidt kontakt med vejbanen og derfor knap så meget rullemodstand. Kort sagt cyklen kan køre stærkere, med mindre energi.

Man står således med et valg om man vil have stor punkteringsbeskyttelse, en støddæmpende effekt og større rullemodstand, i forhold til større mulighed for punktering, mindre støddæmpning og mindre rullemodstand.

 

 

Lille dæktryk = Stor kontaktflade og rullemodstand. Stort dæktryk = Lille kontaktflade og lille rullemodstand.

Man kan dele cykeldæk op i 3 kategorier, hverdagscykeldæk, racercykeldæk og mountainbikedæk.

 

Hverdagscykeldæk:

Vil typisk være til cykler som citybikes, herrecykler, damecykler og børnecykler. Her bruger man som regel cykeldæk med høj punkteringsbeskyttelse og dæk som skal pumpes middelhårdt. Et hverdagscykeldæk ligger som regel omkring 35-55 PSI eller 2,5 – 3,5 bar i anbefalet dæktryk.

 

Racercykeldæk:

En racercykel, skal typisk have mindst muligt rullemodstand. Man kører for det meste på et nogenlunde plant underlag og derfor har man som regel et meget højt dæktryk. Anbefalede dæktryk til en racercykel ligger oftest mellem 85-130 PSI eller 6-9 bar. Et godt udgangspunkt for et dæktryk på en racercykel vil være omkring de 116PSI eller 8 bar.

 

Mountainbikedæk:

Når man kører MTB, kører man ofte i et meget ujævnt terræn, hvor der er flere genstande, som kan punktere dækket. Man vil gerne have størst muligt affjedring og bedst muligt greb i underlaget. Dette gøres bedst med et lavere dæktryk. Man skal dog være opmærksom på, hvis man f.eks. kører downhill, kan et for lavt dæktryk udløse de såkaldte snakebites (kantstenspunktering) som sker ved at dækket bliver trykket fladt mod fælgen og der opstår derved 2 huller i slangen.

En mountainbike vil typisk have et dæktryk på mellem 30-65 PSI eller 2-4,5 bar. Et godt udgangspunkt til brug i skoven ligger omkring ca. 36 PSI eller 2,5 bar.

 

Ekstra tip:

Når du har fundet dæktrykket der fungerer for dig, så sørg for at notere det ned, så du hurtig og nemt kan pumpe dækket med dit eget dæktryk, efter f.eks. en punktering eller et dækskifte.

Rigtig god fornøjelse ude i cykellandet.

 

Omregn PSI til BAR:

For at omregne PSI til BAR skal følgende formel bruges: PSI * 0,6894747 = BAR.